Директор представництва Польської туристичної організації в Україні Влодзімєж Щурек - один з тих, хто знає про туризм практично все. Він не розділяє програму розвитку туризму у Польщі на до і після Євро - 2012. Адже туристичні готелі (а також мотелі, кемпінги, готелі у палацах і приватних садибах) вже давно не стоять порожні. Кількість подорожуючих Польщею щороку зростає, адже країна зробила справжній прорив «на туристичному фронті», показала себе як надійний, стабільний і прогнозований партнер перед західними «акулами» туристичного бізнесу. З важливості стабільності, власне, і почалась наша розмова з паном Щуреком.
- Я би сказав так: для нормального функціонування і розвитку туристичної галузі потрібна стабільність в усіх сферах життя держави. А по-друге, потрібна нормальна функціональна система. Візьмемо Польщу: все починається з Польської туристичної організації (ПТО), яка є державною установою. У відповідному законі сказано, що завданням ПТО є просування Польщі як привабливого туристичного центру за кордоном. І поза межами Польщі ми представлені 14 офісами, подібними до київського. Але ж, що це таке - просувати країну за кордоном? Це, у першу чергу, значить просувати її регіони, міста, її історію та культуру тощо. Це значить інформувати потенційних партнерів і клієнтів про історичні місця і гірськолижні курорти, або про можливості відпочинку на Мазовецьких озерах чи на березі Балтійського моря.
- Тобто, центр працює пліч-о-пліч з регіонами?
- Так, і чимало грошей самі регіони виділяють з місцевих бюджетів для промоції своїх туристичних можливостей. Отже, з одного боку, на презентацію туристичного потенціалу Польщі виділяються державні кошти (і чималі), а з іншого - кошти виділяються і регіональними фондами, регіональними туристичними організаціями, які у свою чергу створюються і функціонують за рахунок коштів місцевих органів самоврядування. Але до цієї регіональної організації може вступити будь-який туристичний підприємець: великий готель міжнародної мережі, власник приватного маленького готелю, чи сувенірної крамниці, ресторану, і так далі. Кожен член організації платить свої внески - а організація презентує туристичну продукцію або послуги своїх засновників. Члени регіональних туристичних організацій, збираючись на збори, вирішують важливі проблеми, такі як напрямки розвитку туристичної галузі, презентація свого регіону, рекламна кампанія тощо.
- А як живеться так званому «зеленому туризму» у Польщі?
- Нормально живеться! «Зелений туризм», крім участі у регіональних тур-організаціях, має свої структури. Так, власники садиб і хуторів «зеленого туризму» між собою контактують, шукають партнерів у сусідніх країнах, а також часто виступають спів-організаторами фестивалів традиційної музики і народного мистецтва, літніх шкіл для тих, хто бажає навчитись прясти чи ковальській справі... Власне, подібне я бачу на міжнародних фестивалях в Україні, таких як київська «Країна Мрій»...
- Маю приятелів у київському клубі історичного бою - вони щороку їздять до Польщі на подібні змагання. А потім нарікають, що в Україні - на відміну від Польщі - місцева влада не поспішає допомогти становленню та розвитку такого виду туризму...
- У Польщі лицарські турніри, турніри таких клубів, які відновлюють окремі епізоди битв минулих часів вельми популярні! Завдяки їм, у невеликих польських містечках, де збереглись старовинні палаци та фортеці, поступово налагодилась туристична інфраструктура, вдалося зібрати кошти на реставрацію самих палаців чи фортифікаційних споруд. До того ж, як на мене, такий туризм - чудовий «урок історії просто неба», він виховує у молоді зацікавленість до історії свого народу і патріотичні почуття.
- Польща і Швеція - ініціатори програми Євросоюзу під назвою «Східне партнерство», яке у травні цього року отримало підтримку усіх країн - членів ЄС. Згідно із заявами, ця програма передбачає збільшити гуманітарні контакти між ЄС та Україною. А туризм, як на мене, сфера гуманітарна...
- Керівництво ЄС вирішило виділити значні кошти для «Східного партнерства». ПТО, у свою чергу, у рамках програми розпочинає промоцію і просування туристичного продукту, виробленого на Сході Польщі. Ми плануємо низку презентацій у Львові і Києві, і також будемо шукати українських партнерів, які готові будуть з нами співпрацювати. Я думаю, незабаром можна буде говорити про польсько-українські прикордонні туристичні проекти, наприклад, ті ж Жовква (Україна) і Замость (Польща), Львів і Люблін. Нам є над чим працювати, врахуймо, що Євро - 2012 неухильно наближається.
- Власне, Євро - 2012 уже нагадує якесь заклинання, принаймні з української сторони.
- Усе буде добре! Просто важливо зрозуміти: розвиток туризму, туристичної і супутньої інфраструктур, промоція визначних місць історії, пам'яток культури у наших сусідніх державах не починається і не закінчується футбольною першістю Європи у 2012 році. Закінчиться Євро - а готелі, музеї, центри туризму надалі прийматимуть мандрівників. Хіба що у тих містах, де проходитимуть матчі, з'являться нові туристичні маршрути, присвячені футбольним подіям - 2012 року...
Розмовляла Богдана Костюк
|