Українське Слово

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

До виборів в Україні угоду з ЄС не підпишуть

e-mail Друк
Рейтинг Користувача: / 0
НайгіршеНайкраще 

uesЕксперт аналітичного Центру європейської політики, який базується в Брюсселі, Аманда Пол вважає, що 2012 рік буде для України складним у плані розбудови відносин із сусідами — як на заході, так і на сході.

Ув’язнення Юлії Тимошенко завдало величезної шкоди іміджеві України в країнах Європи і призвело до затримок у процесі євроінтеграції: угоду про асоціацію з поглибленою угодою про зону вільної торгівлі між Україною і ЄС до кінця 2011 року так і не було підписано. А з іншого боку, Україна поки безрезультатно веде переговори з Росією про нову ціну на російський газ: в обмін на знижку ціни Москва прагне перебрати контроль над українською газотранспортною системою.

На думку Аманди Пол, українська влада повинна докласти зусиль, щоби виконати вимоги ЄС і забезпечити чесні парламентські вибори в жовтні, а також — максимально використати футбольний чемпіонат Євро-2012 для поліпшення іміджу України в очах європейської футбольної спільноти.

В інтерв’ю ВВС Україна експерт брюссельського аналітичного центру так відповіла на запитання, коли варто чекати парафування і підписання угоди про асоціацію між Україною і ЄС і чи є підстави для оптимізму міністра закордонних справ Костянтина Грищенка, який минулого тижня заявив, що парафування угод відбудеться вже в середині лютого:

— Хочеться вірити, і всі ознаки після саміту в грудні на це вказують, що ЄС має намір парафувати угоду впродовж 6–8 тижнів. Зрештою, парафування, чесно кажучи, — не найголовніше в процесі підписання угоди і впровадження її в дію. Тому я вважаю, що шанси на парафування цього документа непогані.

Але те, що буде після цього, залежатиме від того, що діятиметься в Україні в плані демократії і верховенства права в найближчі кілька місяців — аж до виборів у жовтні. Підписання угоди до виборів я вважаю вкрай малоймовірним — з огляду хоча б на те, що кілька країн ЄС (принаймні 2–3) висловлюються категорично проти цього. Я вважаю, що всі відповіді на запитання про майбутнє асоціації зараз — у Києві, а не в Брюсселі.

Я неодноразово казала, що не поділяю стратегії ЄС щодо України. Є багато прикладів непослідовності і подвійних стандартів ЄС у ставленні до України порівняно з іншими країнами. Але те, що Брюссель справді хоче бачити в Україні поліпшення демократичних стандартів перед тим, як підписати ці документи, — безперечно. Однак навіть після підписання угоди постане питання її ратифікації. А як відомо, низка країн ЄС прив’язують цей процес до звільнення Тимошенко, що виглядає дедалі менш імовірно. Чесно кажучи, я думаю, що вона нескоро вийде з ув’язнення.

Як це вплине на позиції ЄС? Адже забезпечення прозорого процесу над екс-прем’єром, заклики до її звільнення і допуску до участі в майбутніх виборах — всі ці вимоги європейських політиків і партнерів «Батьківщини» у Європейському парламенті викликали з українського боку ефект, зворотній до бажаного?

Я думаю, що ЄС загнав себе в глухий кут у цій справі, сам собі заперечуючи і підірвавши до себе частину довіри. Звичайно, дуже важливо, щоби Євросоюз стежив за цими справами [порушеннями демократичних норм], але ЄС надто багато уваги зосередив на одній цій справі, ігноруючи багато інших. Досить уявити, a чи питання стояло б так гостро, аби Тимошенко не заарештували?

Це викликає стурбованість, з одного боку, а з іншого, це треба сприймати в контексті того, що є такі країни ЄС, які не хочуть швидкого просування України до тієї точки, коли Євросоюз уже не зможе відкладати тривалий час відтерміновуване рішення: надати Україні перспективу членства у ЄС. Тому таким країнам справа Тимошенко стала в пригоді — поки що.

Однак у довготерміновій перспективі Європейському Союзу доведеться визначатися щодо України, бо цей «підвішений стан», у якому він зараз тримає Україну, не на користь жодній зі сторін. ЄС розчарований українським керівництвом, але, зі свого боку, гадаю, українське керівництво — як нинішнє, так і попереднє — почувається обманутим ЄС. І цілком слушно.

Чи можна стверджувати, що всередині ЄС визначилися окремі лінії поділу в питанні України — на додачу до економічних, спричинених кризою євро? І де вони пролягають?

З-поміж тих, хто за зближення з Україною, — її найближчі сусіди, передусім Польща, скандинавські країни на кшталт Швеції.

Є країни, які стоять десь посередині — або коли говорити відверто, їх це взагалі не цікавить. Ці країни ладні підтримувати поступ України до ЄС і не будуть їй ставати на перешкоді. Тут спадає на думку приклад Великобританії: раніше та країна рішучо підтримувала євроінтеграцію України, але тепер — я не певна. Однак це не та країна, яка перешкоджатиме Україні.

А з іншого боку — країни на зразок Німеччини, яка чинить найбільший спротив Україні у ЄС, частково — через її історично тісні стосунки з Росією. Тут також країни, які традиційно надають велику увагу питанням прав людини і демократії, як Нідерланди і Данія. А ще — Франція, але Франція виступає проти не так активно, як Німеччина.

Тут ситуація нагадує ту, що склалася в Туреччини: ті самі дві країни — Франція і Німеччина — блокують євроінтеграцію України, але у випадку Туреччини активнішим опонентом є Франція, а у випадку України — Німеччина.

Данія з 1-го січня головує у ЄС — після піврічного головування Польщі. Найближчий сусід, співініціатор програми Східне партнерство та адвокат України у ЄС, з одного боку, і Данія, яку Ви зарахували до третьої групи тих, хто проти. Чи означає це, що для України і її зближення з ЄС цей період буде менш сприятливим?

Ситуація з головуванням Данії для України — менш сприятлива, це безперечно. Та країна не є відкритим критиком розширення ЄС, але вона також не є великим прихильником просування України чи Східного партнерства у Європі. Тому за данського президентства у ЄС динаміка діалогу з Україною і Східним партнерством у цілому буде зовсім іншою, ніж за головування Польщі.

Звичайно, до певної міри трагічно те, що поляки не зуміли досягти того, що хотіли — підписання угоди про асоціацію з Україною. Але знову ж таки, провина за це лежить однаковою мірою на Україні і на ЄС. Не можна всю провину покладати лише на Україну, як багато хто хотів би. Думаю, це було б несправедливо.

Це ситуація, за якої в програші опинилися обидві сторони — і Україна, і ЄС. Бо парафування і підписання угоди про асоціацію було би тим механізмом, який би дозволив здійснити реформи, котрих ЄС домагається від України.

Крім того, не надаючи Україні ту підтримку, яку ЄС мав би надавати в межах угоди про Енергетичне співтовариство на газових переговорах Києва з Росією, Європейський Союз порушує свої зобов’язання щодо України. Це також погано відображається на репутації ЄС.

Україна залишилася кинутою напризволяще, як це було на початку 2009 року?

Якщо відверто, то більшу частину минулих 20 років Україна була кинута напризволяще. Звісно, можна заперечити, що від сусідства з Росією нікуди не подінешся, але я переконана, що вихід для України — в більшому залученні партнерів на Заході.

Зараз Росія заганяє Україну в кут. Дехто каже, що це може бути аргументом у переговорах України з ЄС, але ситуація, як на мене, дуже тривожна. Газові переговори поки безрезультатні — Росія лиш далі тисне на Україну. Звісно, є підписані контракти, і Росія не зобов’язана їх переглядати; є проекти «Північний потік» і «Південний потік», які також затискають Україну, як газотранзитну країну, у лещатах: якщо не в найближчому майбутньому, то в середньостроковій перспективі вона буде відтіснена з транзитного ринку.

І я гадаю, що ЄС міг би активніше виступати на підтримку України в цьому питанні. Але ЄС схиляється до позицій, що контракт між Україною і Росією — двосторонній, і Україна мала б його виконувати. Щойно Україна віддасть контроль над своєю ГТС, вступить до Євразійського союзу і т.д., то газ буде дешевшим. Але це не відповідатиме інтересам України…

Чи Європи?…

Ані інтересам Європи.

Але чесно кажучи, в очах багатьох європейців «Північний потік» і «Південний потік», які пов’язують ЄС безпосередньо з Росією і відрізають посередника, — не так уже й погано. Україна — не перша країна, яка втрачає свою роль [транзитера]. І країна недостатньо зробила для того, щоби диверсифікувати джерела газопостачання.

Тепер зрозуміло, що Україна втрачає монополію держави-транзитера російського газу і не може використовувати цю роль на переговорах з Росією. Їй треба пришвидшити пошуки інших — неросійських — джерел енергії.

Розмовляла Ірена Таранюк

 

Додати коментар

Захисний код
Оновити


Наголос: євроінтеграція

Справа у паспортах… і не тільки
Четвер, 23 лютого 2012
Вже втретє український уряд пропонує Верховній Раді розглянути та ухвалити... Детальніше...
Європа без бар’єрів поки не для українців
Вівторок, 21 лютого 2012
Громадські організації оцінюють дії влади на шляху до безвізового режиму як... Детальніше...
Дежавю
Четвер, 16 лютого 2012
Україна прийняла рішення про створення разом із Білоруссю, Казахстаном і Росією... Детальніше...
Допомога ЄС малим містам України
Понеділок, 13 лютого 2012
Європейський Союз надає 1,5 млн. євро грантової підтримки на проведення заходів з... Детальніше...
До виборів в Україні угоду з ЄС не підпишуть
Середа, 11 січня 2012
Експерт аналітичного Центру європейської політики, який базується в Брюсселі,...
Україна змінила Сербію на посаді голови Центральноєвропейської ініціативи
Вівторок, 03 січня 2012
Україна змінила Сербію на посаді голови Центральноєвропейської ініціативи.... Детальніше...
Україна у 2011 році продовжила політику заяв без результатів - Ніко Ланге
П'ятниця, 23 грудня 2011
Україна у 2011 році продовжила вести політику заяв, які не супроводжувалися... Детальніше...
Нагороди та дипломатія
Четвер, 22 грудня 2011
Відома українська письменниця та перекладачка Наталка Сняданко отримала... Детальніше...
Євросоюз посилює співпрацю з українським громадянським суспільством
Середа, 21 грудня 2011
Моніторинг громадських організацій слугуватиме для ЄС надійним інструментом у... Детальніше...
Реформи у сфері прав людини: зміни заради змін?
Вівторок, 13 грудня 2011
У Представництві ЄС в Україні відбулось відкриття виставки, присвяченої Андрію... Детальніше...
Європа не може не зважати
Понеділок, 12 грудня 2011
Стан здоров’я і ставлення до Юлії Тимошенко погіршуються. Депутат Європейського... Детальніше...
Берлін: Угоду про асоціацію парафують, але не 19 грудня
Середа, 07 грудня 2011
Бути чи не бути Угоді про асоціацію між ЄС та Україною? А якщо бути, то коли?... Детальніше...
Удвічі знизити тарифи на авіаперевезення — реально
Середа, 30 листопада 2011
Від підписання Україною Угоди про Спільний авіаційний простір (САП) найбільше... Детальніше...
Комітет Європарламенту: прагматизм на тлі стурбованості Україною
П'ятниця, 18 листопада 2011
Комітет із закордонних справ Європарламенту у четвер схвалив проект... Детальніше...
Подвійний 3D формат
Середа, 09 листопада 2011
У Києві відбувся Перший форум «Україна-Росія-НАТО». Чи не вперше в житті мені... Детальніше...