Українське Слово

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Євген Сверстюк – про агентуру в політиці, фальшивих священиків і люстрацію

e-mail Друк
Рейтинг Користувача: / 14
НайгіршеНайкраще 

sverstiukПро повноцінну чи європейську Україну говорити зарано. Ми є постсовєтською державою. Ми успадкували всі форми совєтського життя і людей того ж покрою… Політика має виправлятися і ставати поряднішою через участь моральних людей. У політиці є свої правила, але, разом з тим, жодна політика не змусить добру людину стати непорядною… Україна відбудеться, якщо її щодня наповнювати українським змістом і позитивною роботою… Багаторічний політв’язень і письменник Євген СВЕРСТЮК розповів про большевицький популізм Тимошенко, кримінальний склад та гру «по понятіях» Януковича, про парадокси «обласного націоналізму» і про те, що врятує Україну.

 

- Не виникає відчуття зневіри, що Ваші зусилля минули намарно? 

– Зневіра – один із хворобливих проявів життя і, до речі, один із великих гріхів. У кожного бувають різні летючі настрої, але людина не має морального права ділитися своєю зневірою. «Не додавай знесиленим журби», – написав із заслання Грабовський. З каторги, з Сибіру, він радить ситим людям в Україні, аби вони не писали віршів про зневіру! 

- Як вдалося встояти у незримій війні, коли КДБ намагався Вас запресувати? 

– У подібні ігри треба грати, зважаючи на власні сили, але одважно – інакше нічого не вдасться. Єдина безпрограшна позиція людини – чесна. Проти цього вони не мають зброї. Думати про еміграцію я не дозволяв собі навіть у совєтський період. Коли натякали про можливість вислати мене з СРСР, я дивився на них як на мізерних комах. 

- Ми пожинаємо плоди ще тамтого впливу?

– Просто зараз маємо те саме. У нас багато агентури, яка працює на всіх державних рівнях. Спецслужби завжди використовували різні форми імітації в боротьбі проти свого противника. Ці агенти часто успішні. Свого часу мене не пропускали у певні кабінети, навіть за Ющенка, а вони завжди проходять вільно. У них там свої люди. 

- Наскільки Україна відбулася?

– Знаєте, про повноцінну чи європейську Україну говорити зарано. Ми є постсовєтською державою. Ми успадкували всі форми совєтського життя і людей того ж покрою. Ми є продовженням цієї системи. Суспільство було дуже хворе, через це й тамта система завалилася. Як вдалося звільнитися з того полону – досі питання. Суспільство певною мірою прийняло ліки, які його протверезили. Почасти повернулося до джерела істини – до релігії, до об’єктивної інформації, до своїх історичних джерел – і звільнилося від старих стереотипів, нав’язуваних народові, аби його було легше обманювати.

- Україна досі імітує демократію? 

– Після Помаранчевої революції були спроби запровадити демократичні інституції, з’явилася свобода слова, але нам бракувало обов’язку. Лише людина обов’язку в умовах свободи слова на щось здатна. Коли свободу слова використовують у власних інтересах, це звикле зловживання.

- Як у таборі вдавалося розрізняти людей? 

– У лагері вузька зона, тож оцінювати легше. Там були люди різних релігій і національностей. Вони викликали довіру тоді, коли жили у згоді із совістю. Люди, що дотримуються моральних правил, нелукаві та не брехливі. У таборі ми дуже цінували довіру. Якщо можна довіряти в одному, то можна і в іншому. Багато людей носить маску, аби приховати свою моральну хворобу, інші вважають, що маску носити вигідно.

- Таборовий досвід придався у розпізнаванні політиків? 

– Принципи ті самі. Щоправда, в політиці все більш заплутано – у суспільстві впроваджено цілу систему маскування. Часто в нас оцінюють політика, спираючись на сказане «з телевізора». Нароблену риторику люди приймають за чисту монету, а потім «чомусь» розчаровуються. Класичний популізм Тимо­шенко сприймався багатьма до щемного та слізного інтиму, як якийсь бальзам – а насправді це був лише популізм. Це, до речі, чисто большевицька форма виявлення людини в політиці.

- А як з іншими фігурантами – з Ющенком і Януковичем? 

– Ющенко для мене є людиною доволі прозорою, яка відповідає за декларовані ним цінності. Інша річ, що не бачимо реалізації декларованого. Одне – щиро вірити, палко говорити, а інше – вміти це втілити, особливо у масштабах такої порізненої країни, як наша. Якщо ж говорити про Януковича, тут поняття щирості було б невідповідним. Він – людина старого кримінального складу, яка має свої ігри «по понятіях». У тому світі не приймають закону в принципі. Така людина може говорити про закон, але кримінальний світ не любить закону. Це дуже серйозна психологічна та моральна проблема, якої не вилікувати. Кримінальники в таборах чесно говорили політичним: ви прийдете до влади і знову мене посадите, бо моя справа – оминути закон, а ви хочете привести суспільство до закону.

- Чому Ви не почали співпрацювати з владою? 

– Це мені було просто неприємно. Це не моя гра.

- Але за участі порядних людей політика могла би стати ліпшою? 

– Політика має виправлятися і ставати поряднішою через участь моральних людей. У політиці є свої правила, але, разом з тим, жодна політика не змусить добру людину стати непорядною. Я ж не пішов у політику, бо не мав права розмінювати на неї свої літературні обов’язки. Якщо не напишу своєї книжки, її ж ніхто не напише. Несерйозно кидати все і йти в політику, бо там більша зарплата. Я двадцять років редагую газету – це теж політика. 

- Як бути з креном Західної України в радикальний націоналізм? 

– Це одне із хворобливих відхилень. Насправді це свідчить лише про слабкість. Націоналізм бандерівського типу був політикою для одважних і хоробрих, ці люди не мали іншого способу, мусили відповідати терором на терор. Адже уряди, проти яких вони боролися, були чужими і насильницькими. Нелогічно бути ягням між вовком і левом. А нинішній націоналізм, наприклад, російський, – дешевка, пошуки себе на ґрунті демагогії. Сучасний український націоналізм – слабкість людей, які хочуть сподобатися масам риторикою. У нас демагогії забагато, а щирості замало. Натомість багато слабкості моральної й інтелектуальної. Будь-яка форма «обласного націоналізму» свідчить про те, що людина або не розуміє, що робить і говорить, або розуміє і просто хоче використати довіру та слабкості інших, заробляючи дешеву репутацію. Нагадаю: в мене є публікації про національну гідність, про потребу здорового і діяльного націоналізму, про енергію опору. 

- Російські спецслужби всліпу використовують так званих українських націоналістів чи впровадили свою агентуру? Чому все набуває просто гротескових форм? 

– Це елементарний факт – російські спецслужби впроваджують своїх провокаторів. Це було в усі часи – і в дореволюційні, і в совєтські. Але тоді було трошки важче, а зараз усе легко. Будь-який провокатор може закупити телеефір на цілий вечір. Вони мають гроші, адже їх добре фінансують. У націоналістичні організації агентура системно інфільтрується, аби впровадити розбрат у суспільстві і по можливості перебрати провід над молоддю. 

- Але у 1990-х це також практикувалося.

– Так, але не було настільки вишукано організовано і так добре профінансовано, бо центр був спантеличений. Тепер КДБ свої структури обновило. 

- Чи можлива люстрація в Україні?

– Свого часу це була злободенна проблема і невідкладна. Але треба мати кому і з ким люстрацію проводити. А доручати комуністам чи агентам, щоби вони фільтрували комуністів… У нас свого часу був анекдот: люстрація буде можлива, якщо її профінансує компартія.

- А що ж робити людям? Де шукати орієнтири? 

– Це питання стояло в усі часи. Питання про людську справжність, про людську совісливість, про мораль. У нас нема культури відстежування політиків – українці надто часто забувають, що було буквально пару років тому. Треба пильно придивлятися до людей, котрі виходять на поверхню, порівнюючи їхні заяви з ділами. За кордоном відстежують біографію, а не заяви. Часто журналісти мене питали, чи Табачник є креатурою Москви і чи я маю відповідні дані. Я пояснював: «Це ж у вас мають бути дані, ви маєте доступ до інформації. Зрештою, навіть із телевізора було видно, як і куди Табачник просуває Кучму». 

- Чи є шанс об’єднати українське православ’я? 

– Такі тенденції є. Мірою того, як в українську Церкву вливаються нові люди, менш ангажовані політично, а більш орієнтовані духовно, які усвідомлюють себе насамперед християнами і діють відповідно до віри, котра виключає елемент ворогування. 

- Але як бути з провідниками? Адже і Філарет, і Мефодій не шукають ґрунту для об’єднання?

– Їх не можна рівняти. Філарет є вправним церковним адміністратором, водночас Мефодій таким не є. І я не сказав би, що він релігійна людина. Його особа деструктивна та використовувана у політичних цілях. Ми були свідками, як його просував і підтримував режим Кучми. 

- Чи Агафангел очолить УПЦ МП? 

– Не очолить. Церква не може триматися на поліційному диктаті. Він не має авторитету, він людина і смішна, і давно висміяна. Але виконує певну роль, окреслену і підтримувану Кирилом.

- Священики співпрацюють зі спецслужбами? 

– Особа, котра співпрацює зі спецслужбами, священиком не є – вона просто грає роль священика. Головна проблема інша – чимало священиків не в згоді із сумлінням. У них нема ладу і Божого Закону в душі. Це нещасні люди. І таких, мабуть, багато. 

- Яка доктрина зможе врятувати Україну – націоналістична, ліберальна, імперська? 

– Доктрина не врятує – мають бути зцілені хвороби. Мають висуватись цілі не корисливі, а добрі. Тільки з доброти і любові щось росте. У гонитві за матеріальним люди ніколи не досягнуть згоди і не взнають власного покликання. Цей шлях плаский і нівечить особистість.

- У чому політична надія України? 

– Немудрі кажуть – мовляв, Україна як держава не відбулася. Вони просто не розуміють, що говорять. Україна відбудеться, якщо її щодня наповнювати українським змістом і позитивною роботою. Натомість там, де люди перетворюються на стадо, що піддається паніці, нічого доброго не буде. Моя надія – на простих людей. Я йду на базар спокійніше, ніж ішов би в парламент – на базарі все майже чесно. Ми недооцінюємо запасів доброти і моралі в наших людях. Для нас досить кількох непристойних людей чи злодіїв – і ми починаємо погано думати про загал. Уся надія – на молоді сили, які підіймаються до обов’язку господаря своєї землі. 

Довідка:

Євгенові Сверстюку 84 роки. Народився на Волині. Закінчив Львівський університет ім. І. Франка. Працював у НДІ психології в Києві. У 1960-х його чотири рази звільняли з роботи з політичних мотивів. До арешту в 1972-му працював відповідальним секретарем редакції «Українського ботанічного журналу». Активно писав для самвидаву. За статтею «антирадянська агітація» був засуджений до семи років таборів суворого режиму і п’яти років заслання. У таборі неодноразово оголошував голодування, регулярно потрапляв до карцеру. Після повернення до Києва працював столяром. У 1993 році обраний президентом українського ПЕН-клубу. Лауреат Державної премії ім. Тараса Шевченка. Редактор релігійної газети «Наша віра».

Розмовляв Антін Борковський, газета ZIK №9 (8 березня 2012р.)

 

Коментарі 

 
0 #2 Петро 13.07.2012 01:30
Не треба відривати бандерівський націоналізм.що визнає декіалог.12 ознак характеру.44 праила поведінки націоналіста.основи християнської етики і долучив свій внесок до національної ідеї.І бандерівська умова необхідності міцного ядра в широкій народній хвилі.і партачі життя Олени Теліги.і націоналістична концепція національної громади Василя Іванишина допомагають мені в пропоганді ідеї вдосконалення громади.
Цитувати
 
 
0 #1 Юрій 07.06.2012 10:49
Уся надія – на молоді сили, які підіймаються до обов’язку господаря своєї землі.
Цитувати
 

Додати коментар

Захисний код
Оновити


Наголос: суспільство

Маленький українець: довіра, побоювання, пріоритети
Четвер, 05 квітня 2012
Наша довіра одне до одного стікає, як вода в пісок, а він уже, важкий і мокрий,... Детальніше...
Закарпатська автономія: збереження культури чи угорський сепаратизм?
Середа, 28 березня 2012
Закарпаття – найменша область України. У гірських селах регіону досі мешкають... Детальніше...
Позиції громадянського суспільства
П'ятниця, 23 березня 2012
Громадянське суспільство України має згуртуватися для спільної ефективної... Детальніше...
Синдром державної байдужості
Четвер, 22 березня 2012
Учора у світі вперше відзначили Міжнародний день людей із синдромом Дауна. В... Детальніше...
Атена Пашко: Некролог
Середа, 21 березня 2012
20 березня відійшла у вічність відома поетеса, громадська діячка, учасниця... Детальніше...
Суцільний ігнор
Вівторок, 20 березня 2012
Влада не дала жодної відповіді на запит 9 журналістських організацій та... Детальніше...
Прощальне слово на могилі Миколи Плав’юка
Понеділок, 19 березня 2012
Микола ЯКОВИНА фото Филипа Рослина Друже Голово! Бог дав Вам щастя як п’ятому з... Детальніше...
Пам’яті Миколи Плав’юка
Понеділок, 19 березня 2012
15-го березня 2012 р. на кладовищі Св. Володимира в Оуквілі (Канада) відбувся похорон... Детальніше...
Пасивне невігластво. Як Україні позбутися феодалізму
Вівторок, 13 березня 2012
Соціологічні опитування свідчать: переважна більшість українців не вірять в... Детальніше...
Не так тії вороги, як добрії люди
Понеділок, 05 березня 2012
В Україну завітав Гжегож Россолінські-Лібе, докторант університету Віадріна у... Детальніше...
Ініціатива «Першого грудня» скликає Національний круглий стіл
П'ятниця, 02 березня 2012
Його учасники 5 квітня мають обговорити ситуацію в Україні та шляхи її розвитку.... Детальніше...
Передреволюційна байдужість: жителі Донбасу вже шкодують про свій політичний вибір
Середа, 29 лютого 2012
Більшість луганчан чи донеччан, із якими вдалося поспілкуватися під час подорожі... Детальніше...
Міліція масово порушує право власності громадян
Вівторок, 28 лютого 2012
Українська міліція створила систему порушення права власності громадян. Про це... Детальніше...
Антигречка. Як не наступити на старі граблі
Понеділок, 27 лютого 2012
Українці живуть чи не найгірше від усіх у Європі. Чим же вони в рази гірші за... Детальніше...
Богдан Гаврилишин — про плекання цінностей і важливість мрій
П'ятниця, 24 лютого 2012
Засновник та голова Наглядової ради МІМ-Київ, знаний у світі управлінець,... Детальніше...