Лютий в Україні починається з повідомлень про подорожчання електроенергії, комунальних послуг та моторного пального. Економісти прогнозують подальше підвищення цін на продовольство та інші товари.
Головною причиною лютневої інфляції незалежні економісти називають централізоване підвищення з першого лютого тарифів на електроенергію на 30 відсотків для населення, що споживає на місяць понад 150 кіловат годин. А також зростання тарифів на водопостачання на 15 відсотків. У Києві й та інших містах очікується ще й подорожчання на 28,8 відсотка центрального опалення та гарячого водопостачання. А збільшення Росією експортного мита на нафту може спричинити не тільки подорожчання бензину і дизельного палива, але й продуктів харчування та інших товарів.
Комуналка не стане якіснішою
Економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь в інтерв'ю назвав лютневе підвищення тарифів на комунальні послуги невідворотним і затягнутим у часі "з політичних причин". Адже зростання ціни газу восени, як нагадав економіст, охопило не тільки населення, а й підприємства теплокомуненерго. І сьогодні комунальники потребують додаткових коштів для забезпечення своєї діяльності й не мають резервів для покращення послуг населенню, підкреслив О.Жолудь.
Він упевнений, що українці тепер "будуть платити дорожче, але за послуги, приблизно, такої ж якості", оскільки на підвищення якості у комунального сектору коштів не залишиться. За його словами, сьогодні галузь, швидше, стоїть перед проблемою збереження тих послуг і тієї їх якості, які вже є. Проте, як підрахував Жолудь, вартість комунальних послуг не повинна перевищувати 15 відсотків від середньостатистичного українського сімейного бюджету і ставати непосильною для населення.
Інфляційний слід нафти
Крім подорожчання комунальних послуг, Україна з першого лютого стикається зі збільшенням Росією експортного мита на нафту з 317,5 до 346,6 долара за тонну. За оцінками Жолудя, всі витрати, пов'язані з цим, в кінцевому рахунку, знову будуть покладені на споживачів. Першою і безпосередньою ознакою цього економіст вважає збільшення ціни бензину та дизельного пального на автозаправних станціях.
Більш віддаленим наслідком цього, як сказав Жолудь, буде збільшення транспортних витрат виробників і торговців. А подорожчання перевезення товарів і продуктів харчування, у свою чергу, призведе до зростання цін на них. Згідно з підрахунками економіста, зазвичай це становить близько третини тієї суми, на яку подорожчає моторне паливо.
Проте прем'єр Микола Азаров, виступаючи по телебаченню, спробував спростувати цю версію, заявивши, що "ціни на продовольство зростають не тому, що у нас ціни на бензин зросли, а ціни зростають тому, що зростають у світі". Він нагадав, що в серпні вартість пшениці на світових ринках була близько 160 доларів, а сьогодні, за словами прем'єра, вже близько 360 доларів.
Війна мит
Більшість українських нафтоперегінних заводів належить російським компаніям. І вони, як правило, отримують сировину з Росії за спеціальними договорами, що дозволяє уникнути сплати експортного мита. Це їхня перевага перед НПЗ, які перебувають у власності українського капіталу і держави, як сказав Жолудь, може і не принести ніякого прибутку. Адже український уряд дедалі наполегливіше загрожує скасувати нинішню нульову ставку на ввезення світлих нафтопродуктів і ввести імпортне мито для "захисту національного виробника".
Напередодні прем'єр-міністр Азаров заявив, що в атмосфері зростання світових цін на нафту, що перевищили 100 доларів за барель, "наші нафтопереробники стикаються з конкуренцією нафтопродуктів, які стали витісняти їх". Прем'єр сказав, що частка імпортних нафтопродуктів на українському ринку вже становить 54 відсотки. І якщо вже "Росія ввела експортні мита на нафту, так спокійно абсолютно, дуже значне мито", то "кожна країна має право себе захищати".
На відміну від Азарова, заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев не вважає, що 40-процентна частка імпорту нафтопродуктів чимось загрожує національним нафтопереробникам. Скорочення наполовину внутрішнього виробництва бензину в останні роки, як не виключив експерт, могло стати реакцією на "небачені пільги одним учасникам ринку на шкоду іншим". Раніше в пресі активно обговорювався скандал навколо компанії "Лівела", що отримала за рішенням судів право ввозити нафту і нафтопродукти без сплати акцизів і ПДВ і "купувати нафту українського видобутку в три-чотири рази дешевше від її ринкової ціни".
За матеріалами Deutsche Welle, Finance.ua