Презентація стратегії Львова, розробленої Унівською групою, відбулася 17 грудня цього року. Унівська група була створена з ініціативи директора консалтингової компанії Pro.mova Євгена Глібовицького. Назву група отримала за місцем підписання Декларації про створення — в Унівській лаврі. До її складу групи входять такі знакові особистості як Мирослав Маринович та Ярослав Грицак. На постійній добровільній основі у діяльності групі брали участь 30 експертів і в окремих засіданнях — більше 50 знавців з різних галузей науки і культури.
На думку розробників Стратегії, місією Львова є давати можливості та формувати цінності. Львів — це те місце, де точаться дискусії, де випрацьовуються нові змісти і через них формуються цінності. Тут можна почути: «Це не працює і треба робити інакше». Цінність Львова полягає у тому, що у дискусіях народжується думка ЯК ІНАКШЕ. Місія Львова полягає у тому, щоби дати можливість кожному, хто шукає, знайти себе.
Розробники у першу чергу бачать Львів у 2025 році як розумне, творче і інтелектуально багате місто. На їхнє переконання, найбільшою спадщиною Львова є не архітектура та пам’ятки, а освіта. Розвивати ж освіту у такому багатому архітектурному обрамленні є великою можливістю.
Другою великою можливістю, вважають розробники, є можливість творити. Ми не належимо до тої культури, де заохочується продуктивність. Ми не зможемо зробити те, що зробило успішним Китай. Але ми маємо фантастичні можливості у креативності, ми маємо великі можливості творити нові ідеї, інновації — а це є те, що рухає вперед економіки розвинутих країн.
Третя група можливостей пов’язана з тим, що Львів — духовно багате місто. Тут ніхто ніколи не мав монополії. Тут зустрічається Схід і Захід, Північ і Південь. Результати цього діалогу можуть збагатити цілу Україну.
Львів є дуже українським містом, але розкриваючись, він збагачує світ. Львів має досвід порозуміння між поколіннями, толерантності та традиції творення громадських об’єднань. Цей досвід він може експортувати в інші міста України.
Унівська група шукала шляхи сталого розвитку для Львова і дійшла висновку, що головною конкурентною перевагою Львова є сукупність знань, ідей, людей та інституцій для реалізації ідей та можливостей. Розвинута інфраструктура та бізнес-середовище для інновацій, інтелектуальні та творчі сервіси, унікальні місцеві технології, архітектурна спадщина та ремісницькі традиції.
Львів у 2025 році — це освіта, це місце, де пріоритетом є ті індустрії, які продукуються внаслідок освіти. Це позитивно сприймається мешканцями Львова, про що свідчать наявні дані соціології.
Дуже важливим є щоби туризм, який зараз розвивається у Львові, став гарантом відкритості міста. До Львова мають приїжджати різні люди, які можуть зробити свій вклад. Львову потрібний діловий туризм, конференційний, освітній та ін.
Експерти відзначають, що суспільна атмосфера Львова сприяє інтелектуальній дискусії, збільшенню інтелектуальної пропрацьованості будь-якої ідеї. Кожен з нас стикався з тим, що нині найкращі ідеї з’являються на перетині галузей чи спеціалізацій у науці чи індустрії. Львів є центром освітніх інновацій, університети мають автономію у формуванні змісту навчальних дисциплін та програм, вони не лише генерують добру освіту, але й народжують нові ідеї. До викладання мають залучатися найкращі фахівці у світі, а професія вчителя/викладача має стати престижною і конкурентною.
Освітні установи мають створювати економічну вартість за рахунок трансферу технологій, а місто та університети — запрошувати кращих світових фахівців для читання відкритих лекцій. Атмосфера Львова сприятиме тому, що випускники вишів ставатимуть цілісними особистостями, кваліфікованими фахівцями, цілеспрямованими, здатними визначати, набувати та застосовувати ключові для себе знання та компетенції. Випускники матимуть можливість розуміти різні контексти міста, навчаться толерувати різні культури та взаємодіяти з ними.
Львів навчився тому, що захищати своє краще не відгороджуючись, а даючи можливість іншому вільно розвиватися і входити у діалог з усіма. Жива віра є невід’ємною частиною культурного контексту та релігійної традиції Львова. Усі прояви ксенофобії та нетерпимості виходили з уявлення про загроженість ідентичності і своєї віри. Львів є релігійно стабільним містом. Здорова духовність, передусім, це відсутність ксенофобії, це сприйняття опонента не як кару Господню, а як благо Господнє. Львів є епіцентром релігійного інтелекту та богословської думки. Він є центром філософських і богословських шкіл, а також релігієзнавчої бібліотеки. Львів має стати лабораторією для осмислення природи і наслідків нацистського і комуністичного режимів, а також наслідків державного втручання у релігійну сферу. Розробники Стратегії очікують, що міська влада розробить релігійну політику, яка випливатиме не з конфліктів, а з певної програми співпраці з державою.
Львівський бізнес у 2025 році повинен надихати, а не втомлювати, бути вимогливим та успішним, комфортним та приносити задоволення. Він має бути глобальним гравцем, зберігаючи водночас дух міста. Львівський бізнес буде представлений компаніями, базованими у Львові, інтегрованими у місто, незалежно від географії капіталу; львівськість буде додавати вартості брендам, тут будуть зароджуватися та опрацьовуватися ідеї, що використовуватимуть компанії з усього світу. Розробники очікують, що у 2025 році гроші не будуть самоціллю, що львів’яни позитивно ставитимуться до заможності та успіху, підприємливість заохочуватиметься та цінуватиметься, а гроші стануть засобом, а не ціллю.
Львівський бізнес має залучатися у бізнес-процеси не тільки регіонального і національного рівня, але й у глобальні. В місті зростатиме частка бізнес-моделей з високою доданою вартістю. Львів спроможний продукувати людський капітал. Львів — місто інноваційних компаній, інтелектуальних та творчих індустрій, але разом з тим, місто береже та розвиває ремісничі традиції. Львівські промислові підприємства невеликі, ефективні та розташовані за містом. До 2025 року у Львові мають бути створені декілька центрів, що об’єднують кластери, НДІ, агенції та аналітичні центри.
У Львові базуватимуться офіси національних, регіональних та міжнародних компаній. Львів має стати лідером в Україні з використання зовнішнього фінансування; він приваблюватиме власників капіталу як місце комфортного проживання і зосередження венчурного капіталу.
Для цього бізнес має оперувати у чітких та зрозумілих умовах; контрольно-ревізійна система має бути суворою, але прозорою; влада має сприяти розвитку бізнесу і відігравати сервісну, а не обмежуючу роль. Органи влади мусять забезпечувати необхідні державні програми розвитку, заохочувати та сприяти швидкому створенню доданої вартості, заохочувати чесну конкуренцію, вищу якість товарів та послуг, сприяти адаптації львівського бізнесу до вимог європейського законодавства.
У 2025 році львів’яни мають стати вибагливими споживачами, вимогливими до якості товарів та послуг, рівня обслуговування та формувати платоспроможний попит на диверсифіковані послуги та продукти.
Еволюція цінностей львів’ян є необхідною передумовою для реалізації візії Львова у 2025 році та виконання містом своєї місії. Цінності формуються в родині, школі, найближчому оточенні, поведінкою еліт, за допомогою ЗМІ.
Львів творить багатокультурний простір, з твердою опорою на модерну українську міську культуру в якості його осердя. Нові львів’яни органічно доповнюють місто, сприймаючи стрижневі цінності та збагачуючи місто власними.
Львів багатий середовищами, що живлять місто і формують цінності. Спостереження за публічними дискусіями та активна включеність у них є частиною львівської ідентичності. Львів’яни свідомі, що вони живуть в унікальному місті і несуть відповідальність за збереження цієї унікальності.
Цінності, що є найважливішими для досягнення візії Львова 2025, це зорієнтованість на навчання, вільне самовираження та самореалізацію; гідність та якість життя; довіра та безпека.
Це перший досвід комплексного осмислення стратегії розвитку для міста експертами і інтелектуалами, які живуть і збираються надалі жити у цьому місті й розвивати його для своїх дітей.
|