Українське Слово

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Ніна ВІРЧЕНКО: Патріоти України є всюди — на Сході і на Заході

e-mail Друк
Рейтинг Користувача: / 3
НайгіршеНайкраще 

virchenkoНіна Панасівна Вірченко — український математик, доктор фізико-математичних наук, професор, академік-секретар відділення математики АН Вищої школи України, член НТШ, Українського, Американського, Австралійського, Бельгійського, Едінбурзького, Лондонського математичних товариств, заслужений викладач НТУУ «КПІ», Голова науково-методичної ради Всеукраїнського товариства політв’язнів та репресованих. Під час навчання у Київському Університеті в 1948 році її було заарештовано і звинувачено у підготовці таємної політичної змови і заколоту. До 1954 року Ніна Вірченко — політв’язень і була звільнена лише після смерті кривавого диктатора Сталіна. Але стеження КДБ за нею не припинялось до 1990 року. Попри переслідування, звільнення з роботи, знайшлись добрі люди, які допомогли їй реалізувати свій математичний талант. Життя Ніни Вірченко — яскраве поєднання любові до України і математики, науки і активної боротьби за незалежність рідної землі. Розмова з Ніною Вірченко про життя — минуле і сьогоденне.

Звідки росте коріння Вашої життєвої сили?

У нас була дуже дружня сім’я — батько, мати і мій любий, єдиний брат, якого вже немає. Все починалося з батьків — любов до України, як кажуть, з материнським молоком всмоктувала, а батько загартовував з самого раннього дитинства і готував мене до життя.

На найвище дерево мене посилав, і стрибати мала найдальше, і найсильнішою бути — в усьому тільки першою. За все своє життя жодного разу не підвищила голос на матір, ні разу не відповіла їй роздратовано — як перед Богом можу сказати. Єдине — що принесло їм великий біль і муки — це мій арешт і перебування у таборах. Оце той страшенний біль, який я їм принесла. Потім я все життя намагалась якось себе реабілітувати в їхніх очах. Я згадую їх все життя кожний день, кожної миті і вдячна їм.

Ким були Ваші батько і матір?

Ми з Шевченкового краю, мама говорила, що я босими ногами бігала у шевченківське село. У молоді роки мій батько був петлюрівським офіцером. Я дізналась про це, вже у зрілому віці, й інакше не уявляла собі офіцера, як мого батька. Коли він був стареньким і я приїздила додому відвідати батьків, він іноді стане струнко і підійде до мами і вона йому: «Ну досить, досить…». У нього у цей момент щось таке з’являлось, бо він страшно любив матір. Вона, майже неграмотна жінка, півроку походила у перший клас, а далі сама навчилася життя. Потім робітфак, коли вийшла заміж за батька. Закінчила медичне училище і стала фельдшером. Можна сказати, що була без освіти за нинішніми стандартами. А ось «Кобзаря» знала напам’ять. Вона могла на ніч декламувати «Наймичку», «Катерину». Ми слухали, і слухали її, роззявивши рота.

У нас була справжня українська сім’я, дай Боже, я кажу.

Як Вашій родині вдалось пережити страшний 1937 та інші жахливі роки сталінської диктатури?

Ми просто постійно переїздили з місця на місце. У нас було дуже мало речей; коробка з посудом, валізи з речами, щоб все це помістилось на одну велику машину — сіли і поїхали. І незмінно ми возили за собою «Кобзар» Тараса Шевченка.

Ви не пристосовувались до жорстоких обставин. Що можете сказати про явище виживання в українському громадському житті? Чим зумовлювався вибір української людини?

Дуже важко сказати. Повторю слова М. Міхновського: «Що ми за народ такий. 50 % героїв готові віддати життя за Україну у будь-яку мить, а 50 % яничари і продажні зрадники». Така у мене думка все життя була. Я просто працювала. Виконувала свій обов’язок, але знала, що треба мовчати, бо нікому, на жаль, не можна було довірять. Тому, що не знаєш, хто поруч з тобою, особливо у нас, на сході України. У мене серед подруг залишились лише дівчата з західних областей, яких я знаю і яким довіряю. І вони мене не раз питали: «Ну добре Ніна, ми такі, то зрозуміло, ми росли в патріотичних сім’ях, а ти звідки така свідома і завзята? Ну я, до речі, тоді навіть у таборі не говорила їм про батька. Казала: я така народилася, українською. Отак я дивлюсь на це — ніколи я не пристосовувалась, я просто працювала.

Ви з Шевченкового краю, майже два століття тому, Тарас Григорович і зробив вибір за нас, українців. І Ви його підтримали?

У 15 років я почала вести щоденник. У ньому писала — «караюсь, мучусь та не каюсь». Описи колгоспного життя, всякі анекдоти, свої спостереження і т.д. заносила я у свій маленький щоденничок. Записи відібрали при обшуку. Потім одна сексотка повернула. Вже коли я повернулась і вона хотіла ввійти у довіру і один з зошитів дає мені: «Ой, Ніна я тоді заховала, коли тебе арештовували». Це було в гуртожитку, віддала його мені, ну зрозуміло, я взяла, але їй не повірила. І коли остання наша розмова з батьком була, він так багато мені сказав, наче відчував, що це наша остання розмова — як ніколи у житті. І повчання дав, і поради, і сказав дещо пророче, що у нас тепер здійснилось. Пам’ятаю, яка була розмова і тепер весь час згадую і згадую, як він бачив.

Що він бачив?

Що буде Україна. Тільки не скоро, і нелегко. Нелегко, — це він точно бачив. Завжди говорив — будь обережною, вчись, працюй, страшенно хотів, щоб я доктором наук стала. Я тоді ще не була доктором. Лише кандидатом. І я пам’ятаю, хотіла на могилі поклястись, що буду доктором. А потім подумала — мої дітки, робота, кадебісти, жучки. Було їх багато, але я один жучок зберегла. Через дірочку дріт від сусідки йшов. Отаке життя було «на волі» — не краще, ніж у неволі. Чому? У неволі ми могли відверто говорити зі своїми дівчатами, а «на волі» — жучки.

Як ви себе почували коли вас арештували і ви дізнались, що найближча подруга зрадила вас?

Зрозуміло, що погано, але про це я дізналась пізніше і вперше дуже гірко плакала у камері, щоб ніхто не бачив. Я ховала свої сльози.

Адже «там» був жах, хоч і на волі не солодко. І як було не зламатись?

Мені не було страшно. Навіть навпаки, у табір нас вели через центр міста Уфа. Переводили з одної пересилки до другої до поїзда. Велика колона і жінки попереду, щоб вони не відставали. Пам’ятаю, я рвались у перший ряд, щоб з гордістю йти попереду. А на тротуарах стояли люди і одні показували кулаки, а вони догадувались хто ми, бо вів конвой з собаками. А другі навпаки, махали привітно, і такі були. Тому я не розуміла цього слова «заламатись». Я зневажаю тих, хто заламався.

Ви любили математику і хотіли поступити в Московський Університет ім. Ломоносова. Чому власне туди?

Протиріччя у цьому нема. Я поїхала поступити в Московський університет, бо тут після війни було все розвалено, а у Москві в МДУ сконцентровано на той момент найкращі математичні сили. У мене був план повчитися і неодмінно повернутись у Київ, виховувати молодих математиків. Навіть так написала у своїй автобіографії, якою мені слідчі тицяли. Ставили у вину, що я хотіла буди українською Ковалевською. У 16 років, наївним дитям записала таке речення.

Що Ви вважаєте, своїми найбільшими науковими досягненнями?

Доповіді у журналах НАН України, за кордоном — це в основному про рівняння математичної фізики, спеціальні функції та інтегральні рівняння — три основні галузі. Для мене це висока честь, бо ці роботи представляв у журнал «Доповіді Академії Наук» академік Степан Парасюк — мій учитель. Його вже нема з нами. Зараз, до речі, готую книгу про нього — прекрасного педагога і вченого! Це гордість України! Я хочу щоб і книга називалась: «Легенда квантової теорії поля». Він дійсно легенда — що Кравчук математик, найвидатніший з українських математиків ХХ століття, то Степан Степанович Парасюк — це математична фізика 20 століття, найвидатніший український фізик світового значення.

Що Ви можете сказати молодим людям, які мають здібності до точних наук, математики — де їм вчитись, самовдосконалюватись у відповідності з тенденціями розвитку науки у світі?

Я кажу студентам — будьте різнобічними. Вчіться — вам шість років дали. Ніяких інших клопотів — тільки вчитися. В Україні є сильні математичні школи. Інститут математики досить сильний — це центр математичної думки в Україні. І їдьте всюди, де можна — але неодмінно вертайтеся. Як вертаються китайці, які у нас вчаться. Їдьте на два-три роки по різних грантах, друкуйтесь, читайте, але обов’язково вивчайте мови. Треба читати іноземними мовами, знати наукову світову літературу, їздити по світу і вчитись.

Що Ви, як математик, можете сказати молодим людям, дітям та їхнім батькам щодо вивчення точних наук у школі?

Треба дійсно починати з сім’ї, а потім дитячі садочки, школа і саме вивчати математику і неодмінно рідну мову. У І.Огієнка є кілька правил вивчення рідної мови: скрізь розмовляй рідною мовою, нехай вони пристосовуються до тебе, а не ти до них. А особливо батьки — вони повинні виховувати дітей, починаючи з колиски, все життя. І оскільки я математик і присвятила їй життя, вважаю, що без математики нічого не буде. І якщо дитина буде математиком, то вона стане точною, працьовитою і порядною людиною. Про математику можна багато говорити. У мене є цікава книжка — «Математика у афоризмах». Її навіть японці двічі переклали і видали.

Ви розуміли, що радянська влада не вічна? На чому стояла Ваша віра в Україну?

Я бачила, що основна маса народу проти радянської влади: чула різні анекдоти, прислухалася і розуміла — ага, винна влада, винні ті, що вище стоять. Тому я знала; якщо знайдуться революціонери і розбудять народ, то він їх підтримає, бо така влада, такий гніт не може існувати. У своїх прокламаціях, листівках я писала: «Слава Україні! До зброї, брати і сестри!». Прийшла пора визволитись від соціалізму, від ярма і так далі. Я вірила, що треба тільки організуватись і визволитись. Я ніколи не сумнівалась, може тому, якби мені сказали, що треба загинути за Україну я б точно пішла і загинула не роздумуючи. Думала, що таких, як я багато.

Обивателі, навпаки, вважають, що ті, хто активно боровся проти радянської влади — яничари, зрадники, американські агенти і т.д. Що з ними робити?

Вперто перевиховувати. Знищувати не треба, нас і так мало. Треба перевиховувати.

Об’єктивно нині ведеться «донбасизація» України. Адже там люди, як раби працювали за копійки, існували між життям і смертю, а «вони» їм грамоти і копійки, щоб не вмерли з голоду. Де черпати силу і знання, щоб суспільство об’єктивно зрозуміло свої інтереси у ширшому плані, а не лише масштабом кишені окремої людини? Як поєднати духовне і матеріальне в сучасних умовах?

Мені здається, що це залежить від вмілого виховання. Педагоги повинні бути дуже талановитими. Не можна читати лекції: будьте такими чи іншими, виховувати треба власним прикладом. І страхом також не можна. Тільки виховання з пуп’янка, умовно кажучи, і до самого кінця. І сім’я повинна так виховувати, і школа.

Читаю недавно: приходить вчителька в школу, а учні сховали її стілець. Вона не могла сісти і покарала весь клас, змусивши учнів стоячи співати цілий урок гімн «Ще не вмерла Україна». Та таку вчительку треба за мільйон кілометрів від школи тримати. Кара — співайте «Ще не вмерла Україна». От такі вчителі бувають, просто анекдот. В першу чергу, талановите вдале виховання, і власним прикладом — більше у даній ситуації нічого не зробиш.

Я кажу студентам: «Ви повинні через знання, освіту, високий професіоналізм прорватись до влади. На вас вся надія. У віці від 30 до 50 років ви повинні керувати країною». А вони дивляться на мене — ясно, що це важко. Але ви повинні прорватись туди. Тільки на вас надія. І будувати щасливу Україну — таку, про яку мріялось. В даній ситуації я педагог, і вважаю — іншими методами не можна виховувати. Ну ще армія, можливо, якби правильно виховувала. Пам’ятаєте міністра Костянтина Морозова? Він правильну почав політику, але що ж, його прибрали.

У свій час Ви підтримали Майдан. Зараз замість Майдану існує «Майданс». Ця карикатура і пародія яскраво виражає комплекси нинішньої влади та істеблішменту, спрямований на антивиховання молоді. Чи будуть ще нові Майдани?

Програти бій — не значить програти війну. Вона не закінчилась і це дійсно була вершина підйому національного духу і національної сили цілого покоління. І він залишив такий слід, що і нині, коли я прохожу через Майдан і людей багато, то тут і там чуєш: «Людей, як тоді на Майдані!» Через кілька років Ви чуєте: «Як на Майдані!». Це стало еталоном.

А дехто так боїться, що з підручників викреслює саму згадку про цю подію…

Це не вдасться. Як я кажу студентам: «Треба прорватись до влади!». Без молодих нічого не вийде. Але прорватись треба відповідно вихованим і свідомим молодим людям.

Але прийти у владу системно, щоб змінити її, щоб суспільство побачило і визнало нових провідників. Чому у західних суспільствах політики служать суспільству, а у нашому влада переконана, що це їй має служити суспільство?

А візьмемо приклади тих, кого ми вважаємо багатими. Візьміть тоді Ханенків, Терещенків — вони давали свої капітали, скарби на церкви, на школи, на лікарні на народ, а нинішні що залишать? Що залишать після себе футбольні олігархи?

Ви досягли високих результатів у професії, відбулись як громадянка України…

Ще не все.

Ви живий приклад заперечення пафосу і служіння справі — науці, яка не має національного кольору і, маючи глибокі національні почуття, служили глобальній справі.

Знаєте, колись Грушевський говорив — пора гетьманам злазити з коней і запрягатись в одного плуга.

Патріоти України є всюди — на Сході і на Заході. Мої подруги не все знали про мене і питали, звідки я, така не типова, у Центральній Україні. Але вони не знали і про мого батька і про рух опору тут проти комуністичного поневолення у 20–30 роки.

Як у цьому контексті має йти пошук вільної і гідної поведінки того суспільства, яке виростало і формувалось у різних імперіях?

Більше треба говорити і писати про героїчні сторінки боротьби і порозуміння з сусідами. Я бачила у таборі дівчину, у якої не працювали зап’ястя — абсолютно красива дівчина, розпущені коси, волосся. І на слідстві її скалічили. У таборі ми їй по черзі допомагали. Вона не зрадила на слідстві нікого. Як вона себе відчуває у цей день 9 травня, коли стільки крику і шуму. Може на таких прикладах треба виховувати молодь і весь народ, якому нав’язували однобічне бачення історії. Щоб з самого малку, читали оповідання, відповідні бувальщини тощо. Нариси і романи і фільми повинні бути на ці теми. Візьмемо навіть одвічне українське свято Матері. Тільки на радіо Культура трохи говорили про це — інші мовчали. І кіно і культура, все повинно бути спрямоване на формування сучасного гідного українця.

Розмовляв Євген Петренко

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com
 

Коментарі 

 
0 #1 Корній 25.07.2011 02:16
В інтерв'ю із професором Ніною Вірченко вкралась, ймовірно, одна неточність. Нею ніби то згадується її вчитель академік Степан Степанович Парасюк. Мені пощасливилось впроодовж 1967-2000 років на кафедрі вищої математики Українського поліграфічного інституту ім. Ів. Федорова (у Львові) працювати із доцентом Левом Степановичем Парасюком, рідним братом академіка Остапа Степановича Парасюка, про якого Лев Степанович іноді в колі колег-кафедралів говорив. Але ми ніколи не чули, щоб він свого брата називав Степаном. То в чому тут неточність?
Цитувати
 

Додати коментар


Захисний код
Оновити


Наголос: наука і освіта

Кембридж став найкращим університетом світу, українських ВНЗ у рейтингу нема
Середа, 07 вересня 2011
У цьогорічному рейтингу Кембриджський університет знову випередив... Детальніше...
Судовий позов Києво-Могилянської академії до Дмитра Табачника
Понеділок, 29 серпня 2011
Національний університет «Києво-Могилянська академія» звернувся до Окружного... Детальніше...
Оприлюднено список ВНЗ, до яких не подано жодної заяви
Понеділок, 08 серпня 2011
Міністр освіти і науки Дмитро Табачник оприлюднив список вищих навчальних... Детальніше...
Вступна кампанія 2011 — перші підсумки
Середа, 03 серпня 2011
Приймальні комісії вищих навчальних закладів почали оприлюднювати списки... Детальніше...
Українські вчені захищатимуть довкілля спільно з французами
Понеділок, 01 серпня 2011
Французькі вчені приїхали до Києва, щоб обговорити умови співпраці з... Детальніше...
Випускники українських шкіл проігнорували тест з російської
Четвер, 28 липня 2011
Український центр оцінювання якості освіти констатує, що найбільшу неявку на... Детальніше...
Держзамовлення тільки для згодних із Табачником?
Вівторок, 12 липня 2011
 Міністерство освіти, науки, молоді та спорту позбавило держзамовлення низку... Детальніше...
Початок вступної кампанії: на що варто звернути особливу увагу
П'ятниця, 01 липня 2011
В Україні з 1 липня стартує вступна кампанія до вищих навчальних закладів.... Детальніше...
Польські університети шукають вступників в Україні
Четвер, 23 червня 2011
Українська молодь обирає Польщу для навчання, оскільки хоче опинитися в країні... Детальніше...
Пам’яті Анни-Галі Горбач
Середа, 22 червня 2011
11 червня 2011 року в Німеччині померла д-р Анна-Галя Горбач (нар. 2 березня 1924 року). Детальніше...
Дві третини студентів стикалися з корупцією у ВНЗ
Понеділок, 20 червня 2011
Корупція у вищих навчальних закладах надзвичайно поширена - з нею стикалися 62%... Детальніше...
Що стоїть за злиттям вишів від Табачника?
Четвер, 09 червня 2011
Повільно, але впевнено Міносвіти «зливає» виші — бореться з їх кількістю шляхом... Детальніше...
Українці, будьмо пильні! Гуртуймося!
Понеділок, 16 травня 2011
Заява Координаційної ради з питань захисту української мови при Київській... Детальніше...
Підсумкові контрольні — незаконні!
Понеділок, 16 травня 2011
Щойно батьки українських учнів 5—8 класів встигли разом зі своїми дітьми... Детальніше...
Неосвічений — означає «український»?
П'ятниця, 06 травня 2011
«Оптимізація» по-українськи «чомусь» означає закриття шкіл та інших освітніх... Детальніше...