Українське Слово

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Правда, що об’єднує

e-mail Друк
Рейтинг Користувача: / 0
НайгіршеНайкраще 

galichПрезентація документального фільму «Три історії Галичини», яка відбулася нещодавно у Києві, стала яскравою подією, зокрема, у колах істориків, документалістів, журналістів. Після Києва, у рамках всеукраїнського обговорення історичної пам’яті про події Другої Світової Війни на Галичині під гаслом «Правда, що об’єднує», презентації цього фільму пройшли також у Харкові, Львові, Чернівцях і Одесі. А перед тим фільм вже демонструвався у кінотеатрах США, Канади, Німеччини, Англії та Франції.

Стрічка описує три людські долі у вирі подій Другої Світової війни на Галичині: української, єврейської та польської. Опинившись між Гітлером і Сталіном, кожен з героїв своєї історії, ризикуючи життям, діяв так, як підказувала совість. Три долі, три нації — одна правда, зворушлива своєю щирістю.

Українка Ольга Онишко та ліванка Сара Фаргат познайомившись у Вашингтоні на факультеті кіномистецтва, вирішили зняти фільм, який через історії конкретних людей показав би складну історію Галичини та стосунки між українцями, поляками і євреями. Реалізація фільму тривала п’ять років. Під час зйомок у Бориславі, Львові та польському Перемишлі з’являлися нові ідеї і герої.

Перша частина — про єврейського хлопчика з Борислава Аарона Вайса, родину якого протягом 18 місяців переховувала українка. Він згадує, як перед війною українські, польські і єврейські діти гралися і дружили. Але війна все змінила: українські хлопці почали служити в поліції, тоді як євреям довелося переховуватися. І ховали їх, ризикуючи своїм життям, ті ж сусіди — українці та поляки. Після війни євреї, звичайно, могли виказати енкаведистам тих українців, які під час окупації були на службі в німців, та не зробили цього, що дало тим можливість урятуватися в Польщі. Сьогодні пан Вайс викладає історію в Єрусалимському університеті і щороку влітку організовує в Уневі спільні українсько-польсько-єврейські молодіжні табори для того, аби молоді люди різних народів пізнавали культури одні одних і знаходили собі друзів.

Друга історія — доля зв’язкової УПА Ольги Ільків. Арештована у Львові, вона витримала тортури НКВС, нікого не виказавши, але отримала максимальний термін ув’язнення — 25 років суворого режиму. Та найважчим для неї було те, що її дітей забрали в дитбудинок, змінили їхні імена і пообіцяли Ользі, що вона ніколи більше їх не побачить. Однак, і серед енкаведистів знайшлися люди, які допомогли їй спочатку дізнатися про дітей, а потім — після 14 років ув’язнення — вийти на волю, не принизивши себе каяттям. Та діти, виховані цілком в комуністичному дусі, довго соромилися матері і лише згодом зрозуміли та оцінили її героїзм і самопожертву.

Третя частина — розповідь про римо-католицького священика Станіслава Бартмінського, який у 60-ті роки приїхав у Перемишль, де тоді ще дуже відчувалася ненависть між поляками і українцями внаслідок жахливих етнічних чисток 40-х. Він поставив собі за мету внести злагоду і мир у ворогуючі спільноти. Поза тим, він узявся відновлювати покинуті греко-католицькі храми і могилки, а також єврейські цвинтарі. Сьогодні — вже на пенсії — він пише сценарії до популярного серіалу «Парафія» («Plebania»), в якому також зачіпає теми міжнаціональної толерантності і поваги.

Герої документального фільму розказують свої історії без надмірного драматизму. Пережитий ними біль з часом перетворився у досвід, яким вони діляться з глядачем з почуттям прощення та мудрості.

Закладені у фільмі ідеї донесені дуже виразно. Зокрема, про те, що справжній патріотизм формує повагу до інших націй. Що не варто відкидати чужу культуру, а навпаки — збагачуватись нею. А, оскільки у ті часи національна і культурна приналежність визначалася релігією, то йшлося про взаємну толерантність і релігійну терпимість.

Фільм показує, як у важкі часи між етнічними ворогами виникала взаємна повага, що проявлялася навіть у взаємодопомозі. Автори роблять наголос на тому, що справжні герої не ті, кому ставлять пам’ятники, а прості люди, які живуть серед нас. І картина це доводить. Попри пережиті жорстокі випробування, герої фільму не лише не перетворюються з жертв у тиранів (що загалом властиво людській природі), а навпаки — залишаються праведниками, допомагаючи іншим.

Богдан Олексюк

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити


Наголос: культура

Відкритий лист редакторові газети «Коммерстантъ. Украина»
П'ятниця, 02 грудня 2011
Пане Редакторе! Я не часто беру до рук Ваше видання, хоч визнаю: його політичним і... Детальніше...
Правда, що об’єднує
Понеділок, 28 листопада 2011
Презентація документального фільму «Три історії Галичини», яка відбулася...
Людина, яка знала забагато
П'ятниця, 25 листопада 2011
У ці дні, коли Україна відзначає день пам’яті жертв Голодомору, американські... Детальніше...
Передоплата... за аншлаг
Четвер, 24 листопада 2011
Якщо Верховна Рада затвердить поправки до Закону про гастрольну діяльність, то... Детальніше...
Розпочав мовлення українсько-польський телеканал TVi Europe
Середа, 23 листопада 2011
В Україні 22 листопада почав працювати українсько-польський телеканал TVi Europe.... Детальніше...
Кінематографічна трагедія
Середа, 23 листопада 2011
Нова система державного фінансування українського кіно засвідчила, що головна... Детальніше...
У Києві стартує проект на захист тварин ANIMALS
Понеділок, 21 листопада 2011
Круглий стіл / художня виставка / живопис / графіка / інсталяція / скульптура 22... Детальніше...
Фонд «Відродження» допоможе сільським бібліотекам
П'ятниця, 18 листопада 2011
Поповнити фонди сільських бібліотек допоможе нова ініціатива Антикризової... Детальніше...
В «обітованому раю» Чайковського
Четвер, 17 листопада 2011
Удев’яте в Кам’янці Черкаської області відбувся єдиний у світовій практиці... Детальніше...
Венеціанські враження
Четвер, 17 листопада 2011
У галереї Фонду сприяння розвитку мистецтв сьогодні відкривається фотовиставка... Детальніше...
Чому Україна пасе задніх у збереженні унікальних пам’яток?
Четвер, 10 листопада 2011
У 2009 році зі Списку Всесвітньої спадщини було виключено долину Ельби в Дрездені…... Детальніше...
Пам’ять про Лесю Українку бережуть у грузинському Сурамі
П'ятниця, 04 листопада 2011
«Якби я не була українкою, то хотіла б бути грузинкою», — казала Леся Українка,... Детальніше...
Заборонене мистецтво
П'ятниця, 28 жовтня 2011
Вітражі Адама Сталони-Добжанського повернули його ім’я Україні. У галереї... Детальніше...
У Києві виступить відома композиторка Богдана Фроляк
П'ятниця, 28 жовтня 2011
29 жовтня у галереї Фонду сприяння розвитку мистецтв відбудеться авторський... Детальніше...
Нова музика в Україні
Четвер, 27 жовтня 2011
Днями у переповненому Малому залі Національної музичної академії ім.... Детальніше...