Власники українських автозаводів вимагають від уряду підняти до 34% ввізне мито на імпортні легкові машини з двигунами об'ємом 1-2,2 л або ввести квотування поставок. У разі задоволення вимог автовиробників імпортні легковики цього сегмента подорожчають наполовину або їх зовсім перестануть завозити.
У чому проблема?
На початку липня Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі спільно з Мінекономіки було розпочато спеціальне розслідування щодо імпорту легкових автомобілів. Ініціатором розслідування стала асоціація Укравтопром, яка об'єднує українських виробників легкових і вантажних автомобілів, а також автобусів. У її заяві, поданій до комісії від імені трьох вітчизняних автозаводів (ЗАЗ, Єврокар і КрАСЗ), говориться, що з 2008 року спостерігається значне зростання імпорту легкових автомобілів в Україну. За даними Укравтопрому, тільки минулого року імпорт збільшився на 70% по відношенню до 2009 року. При цьому, на думку асоціації, продажі вітчизняних машин падають, підприємства зазнають колосальних збитків, а виробничі потужності простоюють.
Але замість того щоб стимулювати попит на свою продукцію зниженням цін або, наприклад, впровадженням програм утилізації (як це зроблено в Росії), автозаводи пропонують збудувати на кордоні заслін у вигляді ввізного мита в 34% строком на 4 роки.
Якщо при цьому враховувати акциз і ПДВ, то машини з моторами 1-2,2 л подорожчають на 40-50%! Зрозуміло, що при цьому торгівля ними втратить будь-який сенс. А в разі квот, які напевно виявляться мізерними (на рівні кількох сотень машин на рік усіх марок), автомобілі цього сегмента перетворяться на дефіцит або зовсім перестануть поставлятися в країну.
Іншими словами, наші виробники хочуть закрити ринок для 80% відсотків імпортованих автомобілів - приблизно стільки в загальному обсязі продажів посідають моделі з двигунами об'ємом до 2,2 л.
Як вирішуємо?
За останній рік (з серпня 2010 року) асоціація Укравтопром вже тричі подавала своє клопотання, але щоразу в Міжвідомчій комісії з міжнародної торгівлі не знаходили передумов для спецрозслідування. Звідки ж їм взятися тепер? Крім того, заява була прийнята в порушення процедури: відповідно до закону, апелювати до Міжвідомчої комісії можуть тільки виробники, але аж ніяк не асоціація Укравтопром, яка є громадською організацією і може виступати лише однією із зацікавлених сторін.
Примітно, що асоціація навіть знайшла закон, під який можна підвести свої вимоги, не порушивши при цьому правил СОТ, куди входить Україна. Це закон "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну". Він дозволяє (при виникненні загрози значного збитку національному виробнику з боку імпорту!) проводити спеціальні розслідування і в разі чого застосовувати спеціальні заходи захисту начебто додаткових мит або квотування імпортних товарів.
Як би там не було, спецрозслідування проти імпортних машин розпочато. І зараз чиновникам Мінекономіки саме час розібратися, хто ж насправді у них просить захисту.
Кого захищаємо?
Серед легкових автомобілів, які випускаються на наших заводах, немає жодного, який можна було б вважати дійсно українським. У масі своїй "легковий" автопром України - це дрібновузлове або великовузлове складання. Інакше кажучи, "викрутка" - той же імпорт, тільки в "розібраному" вигляді. Автомобілі Geely, Kia, SsangYong і Skoda збираються за технологією SKD з привізних машинокомплектів. По повному циклу зі зварюванням і фарбуванням кузовів випускаються деякі моделі Hyundai і Лада, але й ці машини, незважаючи на український VIN-код, залишаються корейськими і російськими. Захистивши такий автопром загороджувальними митами, держава чимало втратить: з кожного імпортованого автомобіля в бюджет надходить 10% мита, в той час як "викрутки" виробники платять усього по 100 євро за ввезений кузов.
Крім того, ситуація на українських підприємствах автомобільної галузі не така погана, якою її намагається подати асоціація Укравтопром. Дійсно, в 2009 році випуск легкових машин впав до 65,7 тисяч (проти 402 тисячі одиниць роком раніше). Але віжтоді крива виробництва йде вгору: у 2010 році заводи виробили 75,3 тисячі автомобілів, а за підсумками першого півріччя 2011 року приріст ледь не досяг 70% від результату річної давності. Так що, незважаючи на тривалу кризу, українська автомобільна промисловість на підйомі.
У чому загроза?
Закон "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну", яким керувалася асоціація Укравтопром, визначає не тільки передумови для спецрозслідувань щодо імпорту, а й правила їх проведення. Так, загрозу національному виробнику слід визначати, виходячи з фактів, і тільки після всебічного аналізу стану національного виробництва. Обов'язковою умовою для введення будь-яких заходів захисту є причинно-наслідковий зв'язок між зростанням імпорту та заподіянням значної шкоди національному виробнику. Тут діє такий принцип: крім зростання імпорту необхідно враховувати наявність або відсутність інших факторів, що заподіюють шкоду. Яких? Таких як, наприклад, економічна криза, від якої рівною мірою страждають і вітчизняні автозаводи, і імпортери автомобілів.
Крім того, закон зобов'язує враховувати ще й інтереси споживачів. А покупці хочуть купувати сучасні, безпечні та комфортні автомобілі, а зовсім не морально і технічно застарілі "вітчизняні" моделі. Цієї можливості українців саме і мають намір позбавити.
Що далі?
Неважко уявити, що станеться, якщо в результаті розслідування до імпортних машин все ж застосують загороджувальні мита або квотування. Доступні раніше середньому українцю моделі подорожчають наполовину, і попит на них моментально скоротиться до мінімуму - лише одиниці спокусяться машинами гольф-класу або компактними кросоверами за ціною автомобілів преміум-сегмента. Покупцям волею-неволею доведеться перемкнутися на ЗАЗи, Geely й інші автомобілі, які випускаються в країні. Але й вони підскочать в ціні - за закритого ринку і відсутності конкурентів продавці стануть підвищувати цінники без жодних проблем.
А що буде з імпортерами? Дилери почнуть закриватися один за одним; левова частка з більш ніж 80 тисяч чоловік, зайнятих продажами і обслуговуванням імпортних машин, виявиться просто викинутої на вулицю. У підсумку, розвиток українського автомобільного ринку зупиниться на довгі роки.
Ще одним негативним наслідком можуть стати дуже ймовірні відповідні обмежувальні санкції до вітчизняних товарів, які поставляються на експорт. Не кажучи вже про те, що лобійовані митні перепони негативно позначаться на інвестиційній привабливості України та її іміджі на міжнародній арені.
Валерій Чуднов, Контракти